מרכזי הערכה יעודיים


מהו מרכז הערכה?
מרכז הערכה הוא מתכונת אבחון אשר בוחנת מספר מועמדים לאותו התפקיד. הלקוח מבקש כי נמצא לו את המועמד/ים המתאים/ים ביותר לתפקיד מסוים, בהתאם לדרישות שלו והוא שולח מספר מועמדים אשר מקובצים יחד בכיתה ייעודית לבחינת התאמה לתפקיד ספציפי. אנו בונים את מרכז ההערכה בהתאם לדרישות התפקיד ולאחר שיחה מעמיקה עם הלקוח  הנערכת על ידי פסיכולוג בכיר.
מגוון כלי אבחון
מרכז ההערכה כולל בדרך כלל מגוון כלי אבחון: מבחנים קוגניטיביים, שאלוני אישיות, מבחנים אישיותיים וראיון אישי; אך הוא תמיד יתבסס על חלק קבוצתי שיותאם עבור התפקיד ולא פעם גם ייערך בשיתוף הלקוח אשר יהיה חלק מצוות האבחון. בחלק הקבוצתי ייבנו משימות אשר קשורות לתיאור התפקיד, בדרך כלל מעולם תוכן דומה. כך למשל, לקוח המבקש לבחון מועמדים לתפקיד של מדריכים/מאמנים למנהלי בית ספר, ייבנה לו מרכז הערכה אשר יכלול משימות הקשורות לעולם התוכן החינוכי. עבור לקוח המבקש לבדוק התאמה למפקחי רכישה לחברת ביטוח, ייכתבו משחקי תפקידים שבין סוכן ביטוח לבין לקוח, בין מפקח רכישה לבין סוכן וכדומה. מתמחים ברפואת שיניים, יקבלו משימות הבודקות גם עמדות בנושאי דילמות מקצועיות אשר רופא השיניים נתקל בהם, גם משחקי תפקידים בין רופא לפציינט וגם דיוק וקפדנות בביצועים, בהתאם להגדרות המפורשות של הלקוח. פרמדיקים ייבחנו על היכולת שלהם לעמוד בלחצים דרך משימות ביצועיות ועל יכולת ההובלה שלהם בזמן אמת, כאשר הם נמצאים בשטח, דרך משימות המדמות תנאים אלו.
מגוון מתכונות למרכזי הערכה
  • מרכז הערכה “מודולרי”- רק מועמדים אשר עברו שלב ראשון, ימשיכו לשלב השני. ניתן להגדיר את מרכיבי כל שלב, בהתאם לדרישות התפקיד והארגון (מבחני כישורים, סימולצייה קבוצתית, וכדומה)
  • מרכז הערכה שאינו “מודולרי”- כל הנבחנים עוברים יום אבחון מלא הכולל גם חלק קבוצתי וגם מבחני יכולת וכישורים, מבחנים אישיותיים וריאיון אישי.
שותפות הלקוח
יתרונו הבולט של מרכז ההערכה, הוא באפשרות לשתף את הלקוח בתהליך האבחוני. נציגי הלקוח מגיעים לצפות בחלק הקבוצתי ובסיומו נערך דיון משותף בין הפסיכולוגים המעבירים את המרכז, לבין הלקוח אשר מכיר את הארגון ודרישותיו. זאת כדי לקבל החלטות לגבי המועמדים המתאמימים ביותר, ובמקרים של מרכז הערכה מודולרי- להחליט מי מהמועמדים ממשיך לשלבים הבאים. בדרך זו ניתן למזער טעויות אבחוניות.

למרכזי הערכה ייעודיים, תוקף הניבוי הגבוה ביותר, בשל ההתאמה של כלי האבחון לדרישות התפקיד, בשל הומוגניות המועמדים ובשל שיתוף הלקוח בתהליך האבחוני.