מצב החירום ברשויות המקומיות דורש היערכות מהירה וחדשה. 

נפגשנו עם לינור קורן, יועצת ארגונית מבית פילת, להבין את האתגרים הלא פשוטים שהרשויות מתמודדות איתם בימים אלו ואת הפתרונות המוצעים, כדי לעבור את התקופה הזו עם קצת פחות בעיות

 

ינור קורן, יועצת ארגונית, מנחת קבוצות ומאמנת אישית
ינור קורן, יועצת ארגונית, מנחת קבוצות ומאמנת אישית

 

בימים אלו לינור קורן – יועצת ארגונית, מנחת קבוצות ומאמנת אישית – עובדת במלוא המרץ עם מספר רשויות מקומיות בהיערכות למצב החדש שכולנו לצערנו נקלענו אליו. דיברנו איתה על האתגרים ועל הפתרונות שהם מציעים לרשויות בימים אלו. 

ספרי לנו על 3 האתגרים הכי מהותיים שהרשויות מתמודדות איתם כיום. 

  1. 1. חוסר  משמעותי בכוח אדם. הגיוס המאסיבי למילואים מביא בהכרח לחוסר בכוח עבודה בארגונים השונים, ובעקבותיו גם בת או בן הזוג נשארים בבית להיות על הילדים, מה שמכפיל את החוסר בכוח אדם. מצד שני הרשויות דווקא זקוקות לאייש עוד בעלי תפקידים, יותר מבשגרה: בעלי התפקידים במכלולים השונים (יחידות ארגוניות בחירום), לתפעול החמ״ל העירוני, לעבודה עם ילדים ונוער, לייעוץ פסיכולוגי ותמיכה רגשית ועוד. מה שמשאיר אותם בחוסר משמעותי בכוח אדם.
  2. שחיקה בחוסן בתפקוד. המאורעות האחרונים הביאו את כולנו להתמודד עם מציאות כואבת, וזה כמובן משפיע על היכולות המקצועיות שלנו. אנשים פחות מרוכזים, פחות נוכחים, מתמודדים עם קושי מאוד גדול ועם טראומה. זה מביא למצבים של סגירות, של התרחקות, של היצמדות לחדשות ועדכונים, מה שכמובן מקשה על התפקוד היומיומי. החוסן הנפשי מאוד חשוב בימים אלה, וקריטי ליכולת של ארגונים לעבור את התקופה בשלום. 
  3. פינוי תושבים והגנה עליהם. על כל זה תוסיפו את הרשויות שצריכות לפנות תושבים מבתיהם. יש מקומות בהם התושבים לא רצו להתפנות, ואחרי שהייתה חדירה של מחבלים באזור כן רצו. דילמות לא פשוטות, לוגיסטיקה לא קלה וכמובן הצורך בהסטה של תקציבים.

האתגרים הכי מהותיים שהרשויות מתמודדות איתם כיום

 

מה הפתרונות שאתם מציעים היום במסגרת תוכנית הליווי לרשויות?

יש לנו היסטוריה ארוכה של עבודה עם רשויות מקומיות. בשגרה, במסגרת תוכנית שנקראת המראה, אנחנו מגיעים לרשות המקומית, עושים אבחון ארגוני של המצב, מראיינים בעלי תפקידים, עושים קבוצות מיקוד, קוראים מסמכים ומפרסמים דו״חות למשרד הפנים לצורך הקצאה של תקציבים, לפי תוכנית ההבראה שהכנו. וכמובן בפועל מממשים את התכנית, ומלווים את הרשות בביצוע.

זה תהליך ממושך, שיכול לקחת יותר משנה, אבל בימים אלו הכול משתנה ומתקצר מאוד, ואנחנו ערוכים לגמרי אחרת:

  1. הסטה תקציבית: משרד הפנים הקים בימים אלו מנגנון סופר מקוצר שמאפשר הסטה תקציבית לצרכים שעולים בתקופה זו. לפי ההמלצות שלנו והדוחות שאנחנו שולחים למשרד הפנים, אנו מקבלים אישור להסטת תקציב : לטובת איוש משרות חדשות (חמ״ל למשל), הצטיידות בדברים הכרחיים, הכשרה או מיקור חוץ של שירות שצריך מהר וכו׳. 
  2. חיזוק החוסן אצל העובדים: אנחנו מציעים כלים למנהלים לשגרות עבודה בעת חירום, על מנת לייצר מעט ודאות ושגרה בימים לא פשוטים אלה.  לדוגמה, איך עושים ישיבת צוות בזמן הזה, איך לנהל שגרת חירום, על מה מדברים. אנחנו מעלים את החשיבות לקשב לעובדים, ליצירת ונטילציה, שיתוף כמה שיותר מידע, ייצור עוגנים וגם פעילויות להפגת המתח כמו רבע שעה של מיינדפולנס, יוגה, שליחת ערכת משחקים לעובדים ועוד.
  3. חיזוק חוסן התושבים ושמירה על קשר רציף: גם כאן ניתן לעשות הרבה. לדוגמה, חיזוק התשתית הדיגיטלית לצורך שמירה על קשר רציף עם התושבים. גם פה יש עניין של הסטה תקציבית, של בניית תוכנית פעולה, של יצירת סדרי עדיפויות ושל יצירת פעילויות פנאי לתושבים. כל זה על מנת להוריד את סף החרדה, להפגיש בין אנשים ולצאת להפוגה מהחדשות והעדכונים השוטפים.

מה הפתרונות שאתם מציעים היום במסגרת תוכנית הליווי לרשויות

שיתוף

פייסבוק
LinkedIn
הדפס
שלח במייל