הטמעת לומדות. הטכנולוגיה מעולם לא הייתה אנושית כל כך

כניסת לומדות כאמצעי הדרכה חדש בארגון הוא לא דבר של מה בכך. זהו שינוי.

“שינוי הוא המרת מצב אחד במצב אחר. ב’מצב’ כוונתנו לפעילויות, התנהגויות, לרגשות, לעמדות, או לסביבה הפיזית (מבנה,טכנולוגיה, מיקום וכו’) מצב שהיה קיים בזמן נתון ואינו קיים עכשיו או שצורתו או תוכנו אחרים משהיו, הוא מצב שחל בו שינוי” (פוקס, 2004). המעבר מלמידה פרונטאלית, קבוצתית, ללמידה אישית באמצעות מחשב, עלול להציף התנגדויות שונות ממקורות שונים: משום שבלמידה פרונטאלית האחריות מוטלת על המדריך, בעוד שבלמידה מתוקשבת האחריות מוטלת על הלומד, המדריכים עלולים להתנגד היות וחשים שהלומדה “נוגסת” בתפקידם, הלומדים עלולים להתנגד היות והם רגילים למדריך שעומד מולם ומסביר, לומדים ומדריכים שאינם ‘טכנולוגיים’ יתנגדו בשל החשש מהמחשוב, וישנן התנגדויות נוספות מסוגים שונים.

מכאן, כשארגון מחליט לשלב לומדות במערך ההדרכה שלו, עליו לראות את התהליך כתהליך של שינוי, וככזה עליו להתכונן לקראתו אם הוא מעוניין בהצלחתו. ההכנה לשילוב לומדות צריכה להתבצע במספר מישורים: אנושי, טכנולוגי וסביבתי (פיזי).

אנו בחברת פילת מקבוצת היי קפיטל מבצעים מספר פעולות כדי לסייע ללקוח בהטמעה מוצלחת של הלומדה.

המישור האנושי הוא החשוב ביותר בתהליך מוצלח של הטמעת לומדה. כדי שתתבצע למידה אפקטיבית המדריך והלומד צריכים להיות מגויסים לתהליך ומעוניינים בהצלחתו. לשם כך, יש לבצע הכנה מוקדמת, הן עם המדריכים והן עם הלומדים, טרם ביצוע הלומדה. על המדריך להבין את תפקידו כמלווה ולא כמעביר ידע : הכנת הלומדים לפני ביצוע הלומדה , מתן מענה לשאלות ופתרון בעיות במידה ועולות, וביצוע סיכום ובדיקת הבנה בסיום הלומדה, כמו גם איסוף משובים. גם הלומדים צריכים להבין את משמעות הלמידה המתוקשבת, בה האחריות על הלמידה מוטלת עליהם, להבין את הקשר הלומדה ברצף ההדרכה, ועוד.

במישור הטכנולוגי על הארגון לוודא כי הוא מוכן ונכון להטמעה של כלי טכנולוגי שאינו חלק “מהסביבה הטכנולוגית הטבעית”. הארגון צריך להיות מוכן לעמידה בדרישות הטכנולוגיות וכד’) ולהיות נכון להטמעת flash של קובץ הלומדה הרלוונטי (חסימות אינטרנט , התקנת נגן תוכנת “לווין” המצטרפת לסביבת הטכנולוגיה הקיימת.

במישור הסביבתי (פיסי) יש לאפשר ללומד סביבת למידה אופטימאלית (סביבה שקטה, ללא הפרעות בתהליך הלמידה) שתסייע לו בהפנמת החומר הנלמד. הארגון צריך לוודא תקינות המחשבים בהם תתבצע הלמידה , יש לדאוג לסביבה שקטה , ללא הפרעות (טלפונים , קבלת לקוחות וכד’) , לתת ללומד את זמן הלמידה המתאים לביצוע הלומדה . במידה והלומדה מלווה בקריינות יש לוודא קיום כרטיס קול בכל מחשב. היות ומרבית סביבות העבודה בנויות היום כ-או שהלמידה מתבצעת במרוכז בכיתות הדרכה , רצוי מאד להשתמש באוזניות open space במהלך הלמידה.

אתגרים מורכבים פתרונות פשוטים

על-מנת להתמודד עם האתגרים הללו, אנו בונים לכל לומדה מערך “עוטף למידה” הנותן מענה לשלושת המישורים. המערך מכיל:

  • ציון סוג קובץ הלומדה ופירוט הדרישות הטכנולוגיות הרלוונטיות לו (מיועד לאנשי מערכות המידע בארגון). בנוסף, אנו עומדים לרשות הלקוח ומלווים אותו בתמיכה טלפונית ואם צריך אף מגיעים אליו
  • פירוט תוכן הלומדה, מטרות ומבנה, למטרת סיוע שילוב הלומדה ברצף ההדרכה הקיים
  • תקציר עקרונות הדרכה (מיועד לגוף ההדרכה בארגון ) מכיל המלצות ו”טיפים ” להגברת אפקטיביות הלמידה המתוקשבת. התקציר מתייחס לתפקיד המדריך, לסביבת הלמידה ולטכנולוגיה
  • חוברת הדרכה למשתמש הלומד בפעם הראשונה באמצעות מערכת ניהול למידה (ללקוחות שרכשו לומדה עם אפשרות ניהול למידה), וכן מסמך ‘שאלות נפוצות’ הנותן מענה לשאלות לומדים בהן נתקלנו לאורך עבודתנו
  • חוברת הסבר על קריאת דו”חות ניהול הלמידה, אשר אנו מספקים למנהלים, ומסייע להם בניתוח תוצאות הלמידה

תפיסתנו, כפי שצוין בתחילה, היא ששילוב למידה מתוקשבת בארגון הוא שינוי, ושינוי הנו תהליך מתמשך ולא מתרחש ב’זבנג’ וגמרנו. מעטפת למידה מקיפה הופכת את האתגרים הכרוכים בשינוי לפשוטים יותר עבור הארגון הלומד, לברורים וממוקדים יותר, ואף למהנים הרבה יותר.

נקודת המבט שלך היא נקודת המוצא שלנו

אנו מציעים שירות להטמעת לומדות מותאם לארגון שזו לו ההתנסות הראשונה בלמידה מתוקשבת. השירות מספק חווית משתמש פשוטה למראית עין, אך בעלת גמישות רבה, המאפשרת להתמודד עם הצרכים המורכבים של הארגון. בשירות זה אנו “תופרים” לארגון את תהליך ההטמעה המתאים לצרכיו : בחירת התכנים המתאימים לפיתוח לומדות ראשונות, בניית תהליך הטמעה וביצוע מדידה איכותית וכמותית לבדיקת מידת השגת מטרות ההדרכה ומטרות .(ROI) הארגון.

——————————————————————————————————–

זוהר מימון הינו מנכ”ל בחברת פילת מקבוצת היי קפיטל המתמחה בניהול ובפיתוח משאבי אנוש, המספקת פתרונות מתקדמים לארגונים ביניהם מיקור חוץ בגיוס ומש”א, ייעוץ ופיתוח ארגוני, טכנולוגיות גיוס ופתרונות למידה מסורתיות ומתוקשבות.

 

השארת תגובה