לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה, פגשנו את גיל קלמפרט, פסיכולוג ומאבחן בפילת, כדי להבין עד כמה השינויים בעולם התעסוקה כיום משפיעים על עתיד הילדים שלנו, ומהן מיומנויות העתיד שצריכים להקנות לדור הצעיר, כדי להצליח בעולם העבודה העתידי.
גיל קלמפרט, משמש כפסיכולוג בפילת בשנתיים האחרונות, הוא מראיין בצוות המיון התעסוקתי, מעביר סדנאות בתחום, וחוקר את עולם העבודה העתידי. פגשנו אותו כדי להבין האם אנחנו צריכים לדאוג לגבי העתיד של כולנו?
גיל קלמפרט, פסיכולוג ומאבחן בפילת
אנחנו רואים שהעולם משתנה לנו לנגד העיניים. בשנה האחרונה נכנסת מהפכת הבינה המלאכותית והאוטומציה ושוטפת אותנו. איך זה משפיע עלינו ועל עתיד הילדים שלנו?
״אני חושב שההסתכלות העיקרית צריכה להיות על קצב השינויים. העולם משתנה תמיד, אבל הקצב כיום שונה לגמרי ממה שהכרנו. כל יום נולדת טכנולוגיה חדשה, לכל משימה נוצרת בינה מלאכותית מותאמת, והשינויים לא מפסיקים להפתיע אותנו. ולא מדובר רק בפן הטכנולוגי, אלא בעובדה שמהירות השינויים מאיימת על העתיד המקצועי שלנו: ׳מה יקרה לעיסוק שלי בעוד שנה? האם אצטרך לשנות מקצוע או קריירה?׳.״
איך זה הולך להשפיע על מיומנויות העתיד שהילדים שלנו יצטרכו לרכוש? אילו מיומנויות יכולות לעזור להם להתמודד עם זה?
״אם פעם היינו לומדים מקצוע ויודעים במה נעבוד בעתיד, היום זה כבר פחות ככה. היום יש חשיבות בפיתוח מיומנויות אחרות מעבר למקצוע – מיומנויות של איך ללמוד, של יכולת להשתנות ולהתאים את עצמנו לשינוים התכופים. במידה מסויימת, היום אנחנו חוזרים להתנהג כמו ״ציידים לקטים״. אנחנו צריכים לאסוף מה שיש מסביבנו, וגם לדעת לכוון את עצמנו למה שנדרש בשוק, בהתאמה למה שמעניין אותנו, מה מתאים לנו ומה נותן לנו מוטיבציה.
כל הזמן יש לנו בחירות חדשות לעשות. היום אנשים משנים קריירה, כמעט 4 פעמים בחיים.״
איך רוכשים מיומנויות כאלה?
״הדגש צריך להיות על כישורי חקר, לתת עצמאות לדור החדש לחקור ולשאול כל הזמן את עצמם ׳במה אני טוב, למה אני מתחבר, מה העולם צריך ממני.׳ היום העולם ושיטות החינוך, ברובן, נשענות על מודלים של ׳פס ייצור׳.
זה מפספס את האפשרות לשאול את השאלות הללו.״
יש דברים שכמובן לא נוכל לחזות מעכשיו, אבל אתה יכול להצביע על מיומנויות שאולי כדאי מראש לוותר עליהן?
״אחד הדברים שמדברים עליו היום זה התמחות מאוד נישתית. ככל שזה יותר נישתי, כך הבינה המלאכותית יכולה ללמוד אותה. בתחומים נישתיים קל יותר להחליף את האדם. בניגוד לזה, אנחנו צריכים לפתח כמה שיותר תחומי ידע, להיות לקטים. העושר הזה יכול לפתור לנו בעיות בהמשך. זו יצירתיות שלא קיימת במכונות – להביא פתרונות ממקומות אחרים. חשוב להביא את המוטיבציה הפנימית. פעם המקצוע שלנו נקבע על פי העיסוק המשפחתי או האזור בו נולדנו. היום אנשים זקוקים למצוא משמעות בעבודה, אבל לא תמיד יודעים איך. יותר משמעותי למצוא את המשמעות בעבודה. זה כישור שצריך ללמוד. כי כל הזמן נצטרך, ככל הנראה, לחפש מחדש.״
מה צריך להשתנות במערכות החינוך כדי להיות מותאמים לשינויים?
״בית הספר צריך לתת לילדים הזדמנויות להתנסות, לחפש וגם להיכשל. זה ערך מאוד חשוב. ההתנסויות הללו מאפשרות להכיר יותר תחומים. לא חייבים להיות מומחים בתחום ספציפי, אלא דווקא ההיכרות עם כמה שיותר תחומים תאפשר לי למצוא פתרונות יצירתיים מזויות יותר מגוונות. במידה מסויימת לאונרדו דה וינצ׳י הקדים את זמנו. הוא לא הפסיק ללמוד ולהתפתח בתחומים שונים, ורואים את היצירתיות והסינרגיה בין התחומים שאיפשרו לו להצליח, להמציא וליצור.״
האם אנחנו רואים שינוי במיומנויות שמחפשים ארגונים כיום?
״תלוי בארגון. בארגונים מסורתיים, או מפעלים גדולים, השינוי נכנס בקצב איטי. עדיין מחפשים תארים והתמחויות. לעומת זאת, בתחום ההייטק, אנחנו רואים שכבר מחפשים מיומנויות אישיות. מקבלים עובדים על בסיס מיון טוב ולא לפי רשימת מכולת של תארים וכישורים. המיומנויות שמחפשים היום אצל מועמדים כוללות למידה מהירה, סקרנות, יכולת להתמודד עם קשיים ושינויים, יצירתיות, יכולת ניהול עצמית, ניהול קונפליקטים ומיומנויות שיתוף פעולה. אלו האנשים שישארו יותר זמן ויביאו יותר ערך לארגון. היום בפילת, מבחני המיון שלנו שמים דגש בדיוק על בדיקת הכישורים הללו.״
לסיום, מה הטיפים העיקריים שאתה יכול לתת להורים ולמורים שרוצים לעזור לילדים להיות מוכנים לעתיד המשתנה של שוק העבודה?
״הדבר הראשון זה לעודד התנסות. לדחוף את הילדים לחוות, לחקור, לשאול שאלות. זה אומר, גם לאפשר להם להשתעמם, כי מתוך זה הם יגלו דברים חדשים. הדבר השני זה למידה מכישלון. לא לתת באופן אוטומטי את הפתרונות, לא כל דבר צריך לפתור להם. לתת להם להתמודד עם תסכול וגם עם כישלון, כי זה מפתח עצמאות, למידה וחוסן. כשמאפשרים להם להתמודד עם קשיים, הם יפתחו עמידות וישמרו על המוטיבציה להמשיך הלאה. הדבר השלישי זה חשיבה חיובית ותחושת מסוגלות. לעודד אותם למצוא איפה הם טובים, ממה הם נהנים, איפה הם הכי נוכחים וגם לגלות במה הם לא טובים. ברגע שהם ימצאו את המקום בו היכולת פוגשת את התשוקות שלהם, הם במקום הנכון.״